Nieuwbouw scheepswerf Royal Van Lent
Projectkenmerken
Programma
Eerst is het droogdok gebouwd met daar overheen een hal met een hoogte van 34 meter. De bouwmassa bestaat uit een groot volume waarin schepen gebouwd worden en een tweelaags volume voor werkplaatsen, magazijnen en ook kleedruimtes en een kantine. Niet alleen de realisatie van het staalskelet van de hal door De Kok Staalbouw gebeurt onder onze coördinatie. We zijn gevraagd de totale coördinatie van derden tijdens de bouw op ons te nemen.
Besparende onderwaterbetonvloer
Het droogdok heeft een onderwaterbetonvloer die met de constructievloer is geïntegreerd. In het voorlopig ontwerp waren beide vloeren een meter dik. Samen met ABT hebben we dit geoptimaliseerd tot een met staalvezel versterkte onderwaterbetonvloer (SVOWB-vloer) van 85 cm dik en een constructievloer met een dikte van 40 cm. Daarmee is ruim 3.000 m3 beton bespaard en zelfs nog iets meer m3 ontgraving. Doordat we minder diep hoefden te ontgraven, is ook de lengte van de palen en damwanden fors minder.
“Met name aan de noordwestzijde is de uitvoering bijzonder. De hier gebruikte palen zijn namelijk onder een hoek van 2,5:1 diagonaal geboord en zijn maar liefst 38 meter lang.”
Niels Punt projectleider civiele techniek binnen ABT