Bouw van het enorme koelvrieshuis Maersk Coldstore nadert eindfase
Het nieuwe pand heeft een vloeroppervlak van meer dan 25.000 m2, met daarnaast zo’n 14.000 m2 aan verdiepingsvloeren. Die zijn onder andere bestemd voor value added services, zoals het ompakken van voedingsmiddelen en medicijnen, bijvoorbeeld voor het samenstellen van fruitbakjes voor in supermarkten. Ongeveer 9.000 m2 van de vloeroppervlakte is hiervoor gereserveerd. De overige verdiepingsvloeren zijn ingericht als kantoorruimte.
De verschillende ruimtes bevinden zich in diverse bouwfases, variërend van bouwkundig gereed tot gevelsluiten. Ook de temperatuur varieert per ruimte. Een deel van het pand is bestemd voor diepvriesproducten, zoals vlees en vis. Dit gedeelte (Frozen) is bouwkundig voltooid en nevenaannemer SSI Schaefer is begonnen met de opbouw van de verrijdbare stellingen. Binnenkort start de ‘cooldown’ in deze ruimte. De temperatuur zal dan over een tijdspad van enkele weken naar -25°C worden gebracht.
De opslagruimte voor farmaceutische producten (Pharma A en Pharma B) hebben een regelbare temperatuur tussen 0 en 25°C. Op de verdiepingen van Pharma A bevinden zich kantoren en algemene voorzieningen, zoals kleedruimtes. Deze ruimtes bevinden zich in de afbouwfase, waarbij wanden worden afgewerkt, plafondrasters worden geplaatst en zeer binnenkort de deuren en vloerafwerking worden aangebracht. Recent is in Pharma B de laatste binnenvloer gestort en de gevel gesloten.
Voor de opslag van groente en fruit in het bouwdeel ‘Chilled’ zijn de temperaturen per ruimte individueel regelbaar van 0 tot 15 °C. De acht compartimenten zijn bouwkundig gereed en worden momenteel door nevenaannemer SSI Schaefer verrijdbare stellingen geïnstalleerd op rails die in de vloer zijn gestort.
Het werk wordt gebouwd onder BREEAM-ambitie excellent. Om deze duurzaamheidsdoelen te bereiken worden er 6.600 zonnepanelen op het pand geïnstalleerd, die samen bijna 3 megawatt piek aan energie opwekken. De restwarmte van de koude-installatie wordt gebruikt voor de vloerverwarming van het vriesdeel en het hele crossdock-gebouw van het naastgelegen Maersk-project. De warmte komt middels watervoerende leidingen weer terug naar het koelvrieshuis, waar deze wordt hergebruikt voor het verwarmen van de kantoren. Zo wordt de restwarmte tweemaal benut.