gbe_maersk_01.jpg

Eerste kolom cross dock Maersk op Maasvlakte 2 geplaatst

De heren Marijn Visser (NEC area head of retail, lifestyle, A.P. Moller-Maersk), Carlos Velez Rodriquez (NEC area product manager, A.P. Moller-Maersk) en Albrecht meeusen (NEC area director, Hamburg Süd) hebben in het bijzijn van vertegenwoordigers van Port of Rotterdam, APMT, Cordeel en collega’s op Maasvlakte 2 een eerste symbolische kolom geplaatst. Daarmee is het officiële startsein voor de bouw van het nieuwe bedrijfspand voor de Deense multinational Maersk gegeven. Maersk is een beursgenoteerd familiebedrijf dat actief is in de transport, inclusief de volledige logistieke keten en was tot vorig jaar de grootste rederij ter wereld.

Na de tenderfase hebben we samen met Maersk , adviseur Arcadis en onze eigen engineeringsafdeling het ontwerp van Arcadis verder uitgewerkt tot een uitvoeringsontwerp. Daarbij zijn significante optimalisaties gerealiseerd in de hoeveelheden staal en beton, wat naast een besparing in geld en tijd ook bijdraagt aan de duurzaamheidsambitie van het nieuwe gebouw. Het project heeft een uitdagend tijdsschema. “Het toepassen van een tijdbesparend prefab funderingssysteem stelt ons hier in staat om sneller te bouwen en kwaliteitsrisico’s te beperken”, aldus Erik De Bruyn (CEO, Cordeel Nederland).

Het cross-dock van 300 meter lang met in totaal 118 docks is via interne wegen direct gekoppeld aan de AMPT containerterminal op de Maasvlakte. De lading uit de inkomende containers kan Maersk direct overslaan naar de outbound-vrachten aan de andere zijde van het gebouw of tussentijds opslaan in één van beide warehouses van 5.000 m2. Cordeel heeft het project engineer & build turnkey aangenomen, inclusief een kantoorgebouw van 1.700m2, installaties en infrawerk.

Het nieuwe gebouw wordt gerealiseerd met een BREEAM Excellent certificaat volledig in lijn met Maersk haar zero-emissie doelstelling tegen 2040. Het nieuwe gebouw zal verwarmd worden met restwarmte uit het naastgelegen Maersk Coldstore project, dat een besparing van 200.000 KWH per jaar aan verwarming betekent. Cordeel Nederland past op al haar projecten enkel  HVO100 biobrandstof toe  voor het niet elektrische materieel. Met het gebruik van deze biobased brandstof hebben we een significante reductie van de CO2 uitstoot weten te realiseren.

Cordeel Nederland is actief in verschillende sectoren, maar heeft de afgelopen decennia een uitgebreide expertise op het vlak van logistieke en industriële projecten opgebouwd. “Bouwen op de Maasvlakte met continue wind en zand is altijd uitdagend, maar we kunnen rekenen op ruim 15 jaar ervaring in bouwen op Maasvlakte 1 en 2. Als familiebedrijf hechten wij veel belang aan lange termijnrelaties met onze klanten. Voor ons is dit moment dan ook niet enkel ‘de start van een project’, maar hopelijk ook de start van een langdurige relatie met Maersk ”.

Andere nieuwsberichten