Duurzaamheid staat voorop bij het ontwerp en de bouw van het nieuwe crossdock van Maersk
Projectkenmerken
Optimalisaties tijdens het voortraject
Samen met Maersk, adviseur Arcadis en onze eigen engineersafdeling hebben we het ontwerp van Arcadis na de tenderfase verder ontwikkeld tot een technisch- en uitvoeringsontwerp. Tijdens dit proces hebben we aanzienlijke optimalisaties doorgevoerd in de hoeveelheden staal en beton. Wat naast een besparing in kosten en tijd bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het nieuwe gebouw. Het project heeft een uitdagend tijdsschema. Het toepassen van een tijdbesparend prefab funderingssysteem stelt ons hier in staat om sneller te bouwen en kwaliteitsrisico’s te beperken.
Efficiënte logistieke operaties in 300 meter lang cross-dockgebouw
Het crossdock van 300 meter lang met in totaal 118 docks is via interne wegen direct gekoppeld aan de APM containerterminal op de Maasvlakte. De lading uit de inkomende containers kan Maersk direct overslaan naar de outbound-vrachten aan de andere zijde van het gebouw of tussentijds opslaan in één van beide warehouses van 5.000 m2. De overheaddeuren worden op niveau toegepast, zodat de thermische lijn ononderbroken door kan lopen, dit wordt mede mogelijk gemaakt door de dockconstructie te isoleren met plafondplaten. De spanten hebben een vrije overspanning van 35 meter en hebben een hart op hart afstand van 10 meter, zodat er zo weinig mogelijk obstructies zijn in het werkveld. Cordeel heeft het project design & build aangenomen, inclusief een inpandig kantoor van ca. 1.850m2, installaties en onder- en bovengrondse infrawerkzaamheden.
Gezien de grondstructuur van de locatie, zijn er bij dit gebouw geen heipalen gebruikt voor de fundering. Het gebouw is volledig op staal gefundeerd. Om ervoor te zorgen dat de vloer draagrkachtig is en duurzaam, is het terrein voorzien van een voorbelasting gedurende een half jaar.
BREEAM Excellent-certificering
Het nieuwe gebouw wordt gerealiseerd met een BREEAM Excellent certificaat volledig in lijn met Maersk haar zero-emissie doelstelling tegen 2040. Het nieuwe gebouw zal verwarmd worden met restwarmte uit het naastgelegen Maersk Coldstore project, dat een besparing van ca. 200.000 KWH per jaar aan verwarming betekent.